tisdag 17 april 2012

Vill du stödja mitt arbete med CPT?

Efter CPT-delegationen till norra Irak, ett par aprilveckor förra året, har det varit Christian Peacemaker Teams utbildning som jag siktat in mig på. Den är förutsättningen för att kunna arbeta med CPT "på riktigt". Varje sommar hålls den månadslånga utbildningen i Chicago. Stora delar handlar om ickevåldsträning. Omständigheterna är enkla, man bor i skolsal el liknande, och upplägget intensivt, från morgon till kväll med endast tre lediga dagar under månaden. En tanke med detta är att lite grann efterlikna de tuffa förhållanden som kan vara hos teamen.

Om ledarna i slutet av månaden tycker att man är lämplig - och man själv känner att CPT är rätt plats för en - kan man då gå in i ett åtagande som heltidare, deltidare eller reservist. Som reservist ger man en till två månader om året åt arbetet. Jag tänker mig att arbeta med teamet i Hebron, Västbanken, under en månad om året, men är öppen för andra platser om CPT har större behov där (dvs i norra Irak eller i Colombia).

För träningen, som är från 13 juli till 13 augusti, betalar man en avgift på knappt femtusen kronor. Sen kostar flygresan drygt sextusen. Jag kommer förstås att ta vad jag kan ur egen ficka, men behöver också få in lite pengar för att ha råd att åka. Jag är mycket tacksam för alla bidrag, stora som små. Kanske känner du att detta kan vara ett sätt för dig att bli delaktig i CPT:s arbete? Inbetalning kan göras till mitt konto i Länsförsäkringar Bank: 9020 28 290 24. (Skriv Träning.) Bön, uppmuntran och annan form av stöd är naturligtvis också mycket uppskattat!

Kort om CPT's arbete (från folder):
”I Colombia följer CPT lokala människorättskämpar och deras samhällen för att förhindra att de utsätts för våld av väpnade grupper eller ”försvinner”. I Nordamerika närvarar CPT när ursprungsbefolkningar protesterar mot skogsskövling och bär vittnesbörd om samhällets våld och förtryck. CPT finns på plats i Irak för att kunna föra vidare irakiernas berättelser om ockupationen och stötta de samhällen längs de iranska och turkiska gränserna som utsätts för regelbundna bombningar och hot. CPT har också under lång tid funnits på plats på de ockuperade palestinska territorierna för att följa palestinska skolbarn och herdar som utsätts för grovt våld i sin vardag och stödja de människor som kämpar för fred och mänskliga rättigheter.”

2 kommentarer:

  1. Kära Annika Spalde!
    Innan du åker iväg för att hjälpa ursprungsbefolkningarna långt borta, skulle du kunna tänka dej att komma upp en sväng till det en gång undersköna norra Ångermanland o ge oss ett handtag, så vi kommer igång med den folkresning mot älv-,skogs-naturskövling som hastigt accelererar i våra trakter?

    SvaraRadera
  2. Annika.
    Du är välkommen att länka till och skriva om detta på facebookgruppen Ickevåld./A..

    SvaraRadera